最寄りの専門窓口

もし、コンピュータやスマートフォンを利用している際に個人情報の侵害やサイバー犯罪被害に遭遇した場合どうすればよいでしょうか。最寄りの専門窓口に相談すべきです。特に金銭的な被害が発生した場合には、速やかに金融機関と警察のサイバー犯罪相談窓口に相談することを強くお勧めします。

日本在住者向け情報

  • 警察庁サイバー犯罪相談窓口 - 各都道府県の警察本部では、サイバー犯罪相談窓口を設けています。サイバー犯罪の被害にあったり、遭遇の疑いがある場合の相談を受け付けています。また、サイバー犯罪の情報をつかんだときの通報についても受け付けています。http://www.npa.go.jp/cyber/soudan.htm
  • 迷惑メール相談センター - 迷惑メール相談センターでは、総務省より委託を受けて「特定電子メールの送信の適正化等に関する法律」に違反していると思われる迷惑メールを収集しています。皆様から提供いただいた違反メール情報や、独自に収集した迷惑メールに関する調査を行い、その結果を総務省、ISP(インターネットサービスプロバイダ)などへ報告しています。http://www.dekyo.or.jp/soudan/index.html
  • インシデントの報告 - JPCERTコーディネーションセンター:情報システムの運用におけるセキュリティ上の問題として捉えられる事象に関する対応依頼を受け付けています。対応依頼に従い、JPCERT/CC からインシデント発生元等へ連絡を入れ、対処、調査の実施を依頼します。また、インシデントについてのご相談もお受けしております。https://www.jpcert.or.jp/form/
  • ウイルスの届出 - 独立行政法人 情報処理推進機構 IPA:コンピュータウイルスを発見、またはコンピュータウイルスに感染した場合には、感染被害の拡大と再発防止に役立てるために、IPA/ISEC に届出をして下さい。
  • info@antiphishing.jp - フィッシング対策協議会:フィッシング詐欺に関する情報提供や問い合わせを受け付けています。
  • 被害にあわないための5か条 - フィッシング対策協議会:利用者にとってフィッシング詐欺にあわないための基本的対策事項を紹介しています。

米国在住者向け情報

  • The Federal Trade Commission - The Federal Trade Commission is the nation's consumer protection agency and collects complaints about fraudulent, deceptive, and unfair business practices. If you think you may be a victim of fraud, file a complaint with the FTC.
  • spam@uce.gov - If you receive an email that you think may be a scam, forward it to the FTC and it will be stored in a database that law enforcement agencies use to generate legal cases.
  • Your State Attorney General – In addition to the FTC, you can also file a complaint with your state Attorney General's office if you think you may be a victim of fraud. Your state Attorney General's office handles a wide range of complaints related to consumer protection.
  • The Internet Crime Complaint Center – The IC3 is a partnership between the FBI, the National White Collar Crime Center, and the Bureau of Justice Assistance, whose mission is to serve as a vehicle to receive, develop, and refer criminal complaints related to cyber crime.
  • www.bbb.org – The Better Business Bureau accepts complaints from consumers against businesses or services, and is dedicated to fostering an ethical business environment.
  • National Crime Prevention Council – The mission of the NCPC is to be the nation's leader in helping people keep themselves, their families, and their communities safe from crime. To achieve this, the NCPC produces tools that communities can use to learn crime prevention strategies - including a podcast series for children and adults on the facts of cyber bullying, how to prevent it and manage it.
  • Department of Justice – The DOJ’s Computer Crime & Intellectual Property Section tells you where to go to report hacking, password trafficking, spam, child exploitation and other Internet harassment.